“De al veel geprezen Omaha Exposition zegels zijn eindelijk uitgegeven en wat is het een teleurstelling.” Dit schreef John F. Luff in de American Journal of Philately in 1898.
Luff vergelijkt in het artikel de Trans-Mississippi Issue, ook wel Omahas genoemd, met de eerder verschenen Columbus serie, de banknotes en 1869 serie.
In vergelijk met deze series, aldus Luff, zijn veel van de ontwerpen saai, zijn de rand ornamenten onbeholpen en niet artistiek, is de druk erg vaag en de perforatie machines zijn niet juist afgesteld.
Geen goede start voor de serie. Desondanks wordt de 1 dollar van deze serie algemeen erkend als de mooiste zegel ooit uitgegeven in de Verenigde Staten.
De serie was oorspronkelijk ontworpen om in meerkleurendruk te worden uitgevoerd, de platen hiervoor waren al gemaakt maar nooit gebruikt.
- De eerste zegel uit de serie is de Scott 285 met als afbeelding “Marquette preekt voor de indianen”.
In eerste instantie was het de bedoeling om een kudde bizons als onderwerp voor de 1 cent te nemen.
Dit idee van de Postmaster-General werd verworpen door de Post Office committee, die uiteindelijk besloot dat het Marquette moest worden.
(Marquette was een Jezuit die, samen met Joliet, in 1673 een Franse expeditie van Canada naar de Mississippi organiseerde.)
Het vinden van een afbeelding om op het zegel ontwerp te gebruiken was nog niet zo eenvoudig. Zelfs de Marquette club in Chicago had geen schilderij met een afbeelding van Marquette.
Het schilderij “Marquette and the indians” werd uiteindelijk gevonden in Milwaukee, Wisconsin en is eigendom van de Marquette universiteit.
De kleur van het zegel is groen, geel-groen of donker geel-groen en is te vinden met double transfers, shifted transfers, re-entries die een specialist doen watertanden.
De een cent is ook gebruikt als betaalbewijs voor het voldoen van Belastingen. Onder R158A en R158B is het zegel met opdruk I.R. te vinden in de Scott catalogus.
- De twee cent zegel uit de serie, Scott 286, met als afbeelding “Farming in the West”.
De twee cent was het gangbare tarief voor een brief in die dagen, en aangezien dit zegel het meest gebruikt zou worden moest het ontwerp de migratie naar het westen goed uitbeelden.
Gekozen werd uiteindelijk tussen twee ontwerpen, het eerste ontwerp gebaseerd op een foto van Eads Bridge die in St. Louis de Mississippi overspant en wordt gezien als het beginpunt van de trek naar het westen.
Het uiteindelijk gekozen ontwerp is gebaseerd op een foto van de Amenia en Sharon Land Company bonanza Farm in North Dakota.
Ook de twee cent is te vinden met double transfers en andere plaat afwijkingen.
Alhoewel dit in deze tijd voor de langlopende series meer regel als uitzondering is, zijn er bij deze serie naast de 1 en 2 cent alleen nog op de 5 cent plaat afwijkingen te vinden.
De zegel is komt in volgen kleur schakeringen voor: rood-bruin, licht rood-bruin, bordeaux-bruin, licht bordeaux-bruin en diep bordeaux-bruin.
Ook de twee cent werd voor belasting doeleinden gebruikt. Het zegel is ook met IR opdruk te vinden, dit is echter geen officiële maar een privé opdruk.
Er is dan ook geen aparte vermelding te vinden in de Scott catalogus bij de revenues.
- Scott 287 is een 4 cent zegel “Indian op buffeljacht”
Het ontwerp is gebaseerd op een (aantal) gravure(s) gemaakt door militair Seth Eastman.
Eastman, afgestudeerd aan Westpoint, en zijn vrouw Mary hebben oorspronkelijke bewoners van Amerika op etsen en schilderijen vastgelegd.
Een van de vele gravures gemaakt door Eastman die model hebben gestaan voor het ontwerp van de 4 cent zegel.
De kleur van het zegel is oranje of donker oranje. De grafure is mooi, maar komt door de gekozen kleur niet tot zijn recht.
Daarnaast heeft de oranje kleur de neiging om te oxideren. Hierdoor ontstaat een bruin verkleuring van het oranje.
- Freemont op de Rocky Mountains is het onderwerp van de 5 cent, Scott 288.
Het was altijd de bedoeling een zegel te creëren met als thema “Freemont op de top van de Rocky Mountains”.
In eerste instantie voorzien voor de 8 cent, vervolgens voor de 2 cent is het uiteindelijk het thema geworden van de 5 cent.
De door de weduwe van Freemont aangeleverde foto’s waren interessant, zeker tegen de achtergrond van de verhalen verteld door de weduwe, maar ze konden niet gebruikt worden als basis voor het zegel ontwerp. Een houtsnede heeft uiteindelijk model gestaan, waarvan één hiernaast afgebeeld. Het is niet geheel duidelijk welke houtsnede uiteindelijk werd gebruikt.
Dit zegel is gedrukt in de kleurschakeringen blauw, donker blauw, mat blauw en licht blauw (schaars).
De 5 cent is de laatste zegel in de serie (naast de 1 en de 2 cent) waar plaat variëteiten kunnen worden gevonden. Het betreft hier double transfers (dubbel overgebrachte afbeelding naar plaat).
- Federale troepen begeleiden een huifkar karavaan is het volgende thema te zien op Scott 289, de 8 cent.
Het ontwerp van de 8 cent is tot stand gekomen naar voorbeeld van een gewassen tekening van Frederic Remington.
Deze tekening, officieel “Federal troops convoying a wagon train”, illustreert in deze serie waarschijnlijk het beste de trek naar het Westen.
Frederic Remington heeft meer als 2000 schilderijen en tekeningen gemaakt met als thema “the American West”voordat hij in 1909 op 48 jarige leeftijd vroegtijdig overleed.
Als kleur kunnen we violet-bruin (bruin-paars), helder bruin-paars, donker bruin-paars en mat bruin-paars onderscheiden.
Wordt vervolgd