Postal Stationery

Postal Stationery (postwaardestukken) bestaan uit door de postdienst uitgegeven enveloppen, postkaarten, post bands en wrappers voor kranten en catalogi, briefkaarten, aerogrammes (luchtpostbrieven), letter sheets en officiële versies van enkele van deze categorieën. Dergelijk materiaal is verkrijgbaar voor zowel Canada als Newfoundland. Webb’s Postal Stationery Catalogue of Canada and Newfoundland, samengesteld door Earle Covert en Bill Walton, omschrijft en illustreert een veelheid aan postwaardestukken die verkrijgbaar zijn.

Enveloppen

Vanaf 1860 werden er enveloppen met een ingedrukt zegelbeeld, die een bepaalde posttarief betaalde, uitgegegeven door Canada Post Ofice, waarbij een kleine toeslag voor de enveloppe diende te worden betaald. De meeste enveloppen werden ontwikkeld voor lokaal tarief, drukwerk of het eerste klas tarief. Meestal worden ze verzameld per regeringsperiode: Victoriaans, Edward, George V en VI en het tijdperk van Elizabeth. Van enkele uitgiften bestaan proofs, en fouten en variëteiten kunnen eveneens gevonden worden in de bedrukking. Voor een dergelijke studie genieten ongebruikte exemplaren de voorkeur, terwijl gebruikte exemplareren post naar binnen- en buitenlandse bestemmingen kunnen illustreren.

Voorafgestempelde en speciale verkiezingsenveloppen vormen een gespecialiseerd interessegebied. Bedrijven met veel uitgaande post konden speciaal gedrukte enveloppen met en afwijkende maat en vorm bestellen; ook hier kan men zich in specialiseren.

Postal Cards

Postkaarten uitgegeven door Canada Post Office worden gewoonlijk postal cards genoemd om ze te onderscheiden van privé uitgegeven ansichtkaarten, die aan het eind van de 19e eeuw werden geïntroduceerd. Postal cards werden vanaf 1871 uitgegeven en in eerste instantie alleen gebruikt voor het binnenlandse postverkeer. Toen steeds meer landen postal cards begonnen te accepteren als gewone post, werden er internationale tarieven onwikkeld met nieuwe kaarten vanaf 1877. Met de toetreding van Canada in de UPU in 1878 werd dit uitgebreid. Ook kaarten worden meestal verzameld per regeringsperiode.

Aan het eind van de 19e eeuw werd het toegestaan postal cards te overdrukken met advertenties. De Canadese spoorwegen introduceerden geïllustreerde kaarten om de fraaie bestemmingen te laten zien aan de toeristen. Deze kaarten zijn zeer geliefd bij verzamelaars en de vele variëteiten kunnen leiden tot een levenslange zoektocht. Rond 1900 gebruikten veel bedrijven de postal cards om te adverteren, met advertenties op zowel voor- als achterzijde. Ook deze kaarten zijn erg in trek.

In 1932 werd een officiële set van 71 ansichtkaarten uitgegeven. View cards, met identieke afbeelding en zegelontwerp, werden in 1971 en 1972 uitgegeven. Deze kaarten werden echter slachtoffer van de stijgende post tarieven en niet gecontinueerd. In 1997 creëerde een joint venture tussen Canada Post en The Postcard Factory ansichtkaarten zonder waardeaanduiding maar met het opschrift “POSTAGE PAID”. Hierdoor hoefde er geen nieuwe versies van de kaarten gedrukt te worden bij een tariefswijziging.

Een speciale versie van de postal card werd ontwikkeld voor commercieel gebruik, waarbij 2 kaarten van elkaar gescheiden konden worden middels een perforatie. De bedoeling was dat de klant de gecombineerde kaart ontving en het antwoordgedeelte kon terugsturen zonder kosten, want deze waren al betaald door de verzender. In de 20ste eeuw hadden deze kaarten een gereduceerd tarief omdat de meeste toch werden weggegooid.

Vanaf 1920 werden een aantal kaarten ook voorafgestempeld uitgegeven zodat het postkantoor de vele duizenden kaarten van een verzender niet hoefde af te stempelen. Deze kaarten worden verzameld door zowel postal stationery verzamelaars als precancel verzamelaars.

Post Bands en Wrappers

Vanaf eind 19e eeuw konden uitgevers van kranten en catalogi wikkels met een ingedrukte zegel kopen waarop een adres kon worden geplaatst. Ook hiervan bestaan voorafgestempelde versies die tot in de Elizabeth periode gevonden kunnen worden.

Letter Cards

Een speciale afsluitbare postkaart genaamd letter card werd begin jaren 90 van de 19e eeuw uitgegeven. Deze kaarten werden gevouwen en de gum aan de zijkanten zorgde voor de privacy van de correspondentie. De waardeaanduiding had betrekking op 1e klas tarieven in plaats van de reguliere postkaart tarieven. Het gebruik van de letter card was kortstondig hoewel er in 2000 alsnog een nieuwe kaart werd uitgegeven.

Aerogrammes

Om het gewicht van luchtpost brieven te reduceren in een tijd dat de kosten hoger waren dan voor gewone post werden lichtgewicht papieren velletjes gedrukt met luchtpost tarieven. Dit begon in 1947 en het gebruik loopt door tot de dag van vandaag, waar de internationale tarieven opnieuw hoog zijn.

Letter Sheets

In 1973 en 1974 probeerde Canada Post letter sheets met ingedrukte zegels voor binnenlands tarief te verkopen. Deze vellen met bloem ontwerpen waren ook het slachtoffer van de snel stijgende tarieven.