Airmails

Pioneer Airmails van Canada en Newfoundland

Er vonden een paar vluchten plaats in het begin van de 20ste eeuw. Hiervan bestaan een paar kaarten en brieven maar deze hadden geen specifieke bestemming. Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog begonnen verschillende vliegclubs en groepen met het drukken van zegels voor demonstratievluchten, zoals b.v. de Aero Club of Canada. Deze vluchten, die post meenamen met zowel speciale zegels als Canadese zegels voor de normale bestelling, werden ondersteund door de Canadian Post Office.

Semi-Official zegels van Canada

In de jaren ’20 werden aan bepaalde privé vliegtuigmaatschappijen toestemming verleend om zegels te drukken voor regelmatig voorkomende geplande vluchten, in het bijzonder in noordelijke delen van Canada waar geen wegen voorkomen of waar winterse omstandigheden het reizen bemoeilijken. Deze semi-officiële zegels waren bedoeld om de extra kosten te betalen en zouden op de achterzijde van normaal gefrankeerde brieven geplakt moeten worden. Soms kunnen semi-officials ook worden aangetroffen op de adreszijde van brieven. Zowel de zegels als brieven worden verzameld. Sommige filatelisten verzamelen proofs en variëteiten van deze zegels, op dezelfde wijze als bij normale zegels.

Er waren geen maatschappijen die geautoriseerde semi-officiële zegels voor Newfoundland uitgaven. De meeste van de nu nog bestaande brieven met semi-officials zijn gemaakt voor verzamelaars; brieven gebruikt voor normale (commerciële) post zijn tamelijk schaars.

Zegels van Canada en Newfoundland

Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog werden er prijzen uitgeloofd voor een snelle luchtverbinding over de Atlantische Oceaan. Newfoundland was een voor de hand liggende start- of  tussenlandingsplaats voor dergelijke overtochten en sommige van de beroemdste luchtpost vluchten zijn geassocieerd met zegels uit Newfoundland die speciaal voor de gelegenheid zijn uitgegeven. Dit betrof vaak normale zegels die van een overdruk werden voorzien en enkele hiervan behoren tot de meest zeldzame van het verzamelgebied luchtpost. In de meeste gevallen zijn er niet meer dan 100 of 200 zegels voor dit doel gebruikt en soms zijn alle zegels opgebruikt op de brieven die met de vluchten zijn meegegeven.

Canada gaf zijn eerste luchtpostzegel uit in 1928 en continueerde dit tot 1946. Daarna werden gewone zegels gebruikt voor de luchtpost service, die geleidelijk identiek werd aan de normale service voor binnenlandse post in 1951. In 1971 werd luchtpost de enige service voor post naar het buitenland met uitzondering van paketten en andere klassen van post. Het luchtpost tarief varieerde tussen 5¢ en 7¢ in deze periode. Airmail special delivery (express bezorging) was eveneens verkrijgbaar, met speciale zegels uitgegeven voor deze service tussen 1942 en 1946. Hierna werd de express bezorging voor luchtpost met normale zegels betaald. De luchtpostzegels zijn over het algemeen betaalbaar, hoewel er imperforate  en part-perforate varieteiten bestaan van de 1931 en 1933 uitgiften.

De luchtpostzegels van Newfoundland werden in eerste instantie uitgegeven als overdrukken voor speciale vluchten. Deze zijn zeer kostbaar met uitzondering van de 1919 Alcock en Brown overdruk in gebruikte staat. De eerste normale luchtpostzegels werden uitgegeven in 1931 en de laatste in 1943. Ook in deze periode werden overdrukken van luchtpostzegels uitgegeven ter gelegenheid van speciale vluchten. Deze zijn eveneens duur. Het verzamelen van alle luchtpost brieven en zegels van Newfoundland is alleen weggelegd voor gefortuneerde verzamelaars.

First Flights

Rond 1928 begon Canada Post Office met het uitvoeren van geregelde vluchten voor het transporteren van post. Verschillende routes werden onderzocht en toen deze diensten eenmaal begonnen droegen de meeste brieven op de eerste vlucht speciale afstempelingen. Deze first flight covers (FFC’s) werden erg populair en het aantal brieven voor dergelijke vluchten liep dan ook in de duizenden. Dit heeft geresulteerd in eerste vluchten tussen verschillende steden waarvan de brieven niet al te duur zijn. Eerste vluchten werden ook in de jaren ’30 uitgevoerd en eindigden in de jaren ‘5o met de komst van straalvliegtuigen.

Luchtpost tarieven en routes

Het verzamelen van luchtpost brieven die commercieel of persoonlijk (geen FFC’s) gebruikt zijn, is al lange tijd populair bij verzamelaars. In de jaren ’30 trok de uitbreiding van de luchtpost service naar zowel binnenlandse als buitenlandse bestemmingen de aandacht van verzamelaars en dat is sindsdien zo gebleven. Hoe de Canadese luchtpost naar buitenlandse bestemmingen evolueerde wordt getoond aan de hand van brieven naar buitenlandse bestemmingen. De eerste uitbreiding betrof het verzenden van luchtpost naar en via de U.S. toen deze hun luchtpost routes ontwikkelden. Vanaf 1925 konden Canadese brieven worden meegenomen met het Contract Airmail systeem (CAM) van de U.S. door het plakken van U.S. zegels voor de juiste toeslag bovenop het tarief van Canada naar de U.S. Tot nu toe dateren de vroegst bekende voorbeelden van Canadese luchtpost verzonden met deze service uit 1927. Deze zijn erg gewild en dus kostbaar. Dankzij een overeenkomst in 1928 kon de luchtposttoeslag ook met Canadese zegels worden betaald.

De U.S. breidde haar systeem uit naar zowel Canada als naar de Caraïben, Centraal- en Zuid-Amerika aan het eind van de jaren ’20 en in het begin van de jaren ’30 met Foreign Airmail contracten (FAM’s). Canadese post kon hier aan meedoen, gewoonlijk door het betalen van het standaard luchtpost tarief naar de U.S. plus de U.S. toeslag voor verzending naar het land van bestemming in het FAM systeem. De vroegste tariefen waren niet echt duidelijk en daardoor verwarrend voor zowel de postdirecteur als de verzamelaar. Vanaf 1931 werden de toeslagen gestandaardiseerd. Uitbreiding naar Zuid-Amerika leidde tot hoge ¼ oz. toeslagen voor commerciële brieven naar b.v. mijnbouwbedrijven en spoorwegmaatschappijen, waardoor hoge waarden Canades zegels op dergelijke brieven kunnen worden aangetroffen.

Terwijl het vervoer van post over de Atlantische en Grote Oceaan in de jaren ’20 en de beginjaren ’30 voorbehouden bleef aan schepen, leidde uitbreiding van de luchtpost service in Europa tot interessante combinaties van luchtpost, post over land en hervatte luchtpost. Men kan dus brieven verzamelen die vervoerd zijn per luchtpost in Noord-Amerika, per schip naar Engeland of Europa, en vervolgens weer per luchtpost naar een Europese bestemming. In het midden van de jaren ’30 begon Engeland met verschillende luchtpost systemen binnen het British Empire naar Afrika, Azië en Australië. Canadese brieven konden hiervan gebruik maken waardoor het verzamelen van airmail voorbeelden naar verschillende bestemmingen onder constant wijzigende tarieven een hele uitdaging kan zijn. Op soortgelijke wijze breidde de U.S. haar luchtpost service over de oceanen uit. De Pan Am clipper service ging van San Fransisco via Hawaï, Midway, Wake Island en Guam naar de Filipijnen. Van daaruit kon post worden verzonden naar Hong Kong, Australië, Nieuw-Zeeland en verschillende Aziatische landen. De toeslagen waren vaak zo hoog dat voor veel van de routes het gebruik van 50¢ en $1 zegels regelmatig voorkwam.

De Tweede Wereldoorlog beperkte aan de ene kant de luchtpost uit Canada (naar Europa) maar bood ook uitbreidingsmogelijkheden. Nieuwe routes, in het bijzonder de Pan Am route naar India via Zuid-Amerika en Afrika, opende nieuwe verzamelmogelijkheden die van groot belang zijn voor luchtpost verzamelaars. Post verzonden naar overzees militair personeel, officiële post en commerciële post die de oorlogsinspanningen bevorderden, kunnen worden gevonden naar bestemmingen langs de zich ontwikkkelende routes. Ook brieven naar Canada droegen bij aan de kennis over routes en tarieven.

Na de Tweede Wereldoorlog nam het commerciële verkeer weer toe en dit leidde tot nieuwe luchtvaartmaatschappijen en routes over de hele wereld. Tariefwijzigingen vonden geregeld plaats als gevolg van het feit dat maatschappijen die de vluchten uitvoerden ook de kosten voor het vervoer van post probeerden te bepalen. Daardoor is ook de vroege naoorlogse periode zeer interessant voor de airmail verzamelaar. Tegenwoordig is luchtpost service de standaard en in de meeste gevallen is post over land niet eens meer beschikbaar.